تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

یک تکنیک جالب

یک تکنیک جالبیکی از مشکلاتی که بسیاری از زبان آموزان با آن روبرو هستند این است که وقتی می خواهند انگلیسی صحبت کنند نمی توانند کلمات را به خاطر بیاورند. شاید یک علت آن این باشد که آنها کلمات را به معنای واقعی یاد نگرفته اند . تکنیکی که می خواهیم خدمتتان معرفی کنیم تا حد زیادی این مشکل را بر طرف می کند.(البته این تکنیک قبلا به زبان انگلیسی عرضه شده).

برای اعداد 1 تا 10 کلماتی انتخاب می کنیم که از نظر تلفظ مشابه باشند . سپس کلمه مربوط به هر عدد را حفظ می کنیم. توجه داشته باشید که این کمات ثابت هستند و نباید آنها را عوض کنیم. مرحله بعد این است که 10 لغت را در مقابل این 10 عدد می نویسیم وبین آنها یک ارتباط جالب و خنده دار برقرار می کنیم.

ابتدا سعی کنید کلمه مربوط به هر عدد را به خاطر بسپارید:





1 = gun تفنگ

2 = zoo باغ وحش

3 = tree درخت

4 = Ford (اتومبیل) فورد

5 = hive کندو

6 = ex (قرص) اکس!

7 = servant خدمتکار

8 = bait طعمه (ماهیگیری)

9 = mine مین

10 = den لانه (حیوانات وحشی)



حالا فرض کنید می خواهید 10 لغت را یاد بگیرید. این ده لغت را در مقابل شماره ها بنویسید و بین آنها یک ارتباط ایجاد کنید. اگر از نظر دانش زبانی در سطوح متوسط باشید می توانید این فعالیت را به انگلیسی انجام دهید که در این صورت هم به درک واژگانی خود کمک خواهید کرد و هم به پیشرفت مکالمه.

مثال : می خواهیم کلمه custom (رسم) را یاد بگیریم. اگر این کلمه را در مقابل شماره 1 بنویسیم پس باید یک ارتباط بین gun و custom برقرار کنیم. بعنوان مثال می گوییم: هرگاه بخواهیم در مورد (رسم = custom) در یک سرزمین سخن بگوییم بجای کلمه (رسم) از کلمه (gun) استفاده می کنیم. مثلا می گوییم در شهر ما gun(رسم) جالبی داریم.

ویا هر وقت بخواهیم custom را بجا بیاوریم باید با خود gun حمل کنیم.

البته می توان هزاران ارتباط دیگر ایجاد کرد ولی نکته مهم در تمام این ارتباطات این است که باید یک تصویر ذهنی کاملا واضح ایجاد کنید تا هم مهارت تصویرسازی را در خود تقویت کنید و هم لغت مربوطه را به حافظه بلند مدت بسپارید. اگر واقعا از رابطه دو کلمه gun و custom یک تصویر واضح ذهنی قوی و شفاف ایجاد کرده باشید، شنیدن یا دیدن هر یک از این دو کلمه شما را بیاد کلمه دیگر خواهد انداخت و هرگز معنی کلمه را فراموش نخواهید کرد. حالا فرض کنید لغت custom کلمه دوم لیست است. در این صورت بین کلمه شماره 2 یعنی zoo و custom ارتباط برقرار خواهید کرد. مثلا: رسم باغ وحش! یا بعضی از مردم رسمها را در باغ وحش بجا می آورند! شما می توانید این ارتباط را آنطور که به ذهن خودتان می رسد گسترش دهید. هر چه بیشتر در این زمینه بکوشید بهتر و بیشتر نتیجه خواهید گرفت. حالا سعی کنید بین کلمه custom و شماره های دیگر هم ارتباط برقرار کنید. خواهید دید که هر چه پیشتر می روید کار ساده تر و فعالیت لذت بخش تر می شود.

این نوع فعالیت اعتماد به نفس افرادی را که در سطوح مقدماتی هستند بشدت افزایش می دهد . برای کسانی هم که در سطوح بالاتر قرار دارند به پیشرفت مکالمه کمک می کند.

حالا فرض کنید می خواهید لیستی شامل 10 لغت یاد بگیرید. سعی کنید به انگلیسی یا فارسی بین آنها ارتباط برقرار کنید.(عنایت داشته باشید که ممکن است معنی بعضی از آنها را بدانید. این مهم نیست. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که بتوانید ارتباط برقرار کنید و تصویر ذهنی بسازید . بیاد داشته باشید که اگرچه با این روش واقعا معنی لغات را به راحتی یاد می گیرید ولی هدف اولیه ما تمرین تصویرسازی ذهنی است و نه صرفا یاد گیری لغات.

حالا می خواهیم 10 لغت را به صورتی که گفته شد یاد بگیریم. این لغات عبارتند از:



1) aid = کمک

2) vital = حیاتی، مهم

3) musty = کپک زده

4) avid = مشتاق

5) debilitate = ناتوان کردن، ضعیف کردن

6) noodle = رشته فرنگی

7) launch = پرتاب کردن(موشک...)

8) sibling = برادر یا خواهر

9) famine = قحطی، خشکسالی

10) belly = شکم



سعی کنید به فارسی یا انگلیسی بین کلمات کلید که قبلا حفظ کرده اید و لغات فوق ارتباط برقرار کنید و معنی آنها را بیاموزید.