تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

یادگیری سریع دویست کلمه انگلیسی در روز به روش MSMI - نگاهی سریع

جدیدترین روش تقویت حافظه قابل استفاده برای همه افراد و سنین شیوه جدیدی است به نام MSMI که مخفف Multi Sensory Mental Imagery است که در مراکز تحقیقاتی روسیه و آمریکا و فرانسه و چین بسیار روی آن کار می شود و در واقع مدارس خاصی که در آنها افراد فوق باهوش تربیت می شوند با این روش به شاگردان مطالب مختلف علمی و آموزشی را منتقل می کنند.

Mental Imagery یعنی تجسم ذهنی . اگرچه Imagery تصویر سازی ذهنی ترجمه شده ولی این ترجمه غلط است و بیشتر زنده نمایی و جاندهی و واقعی سازی صحنه های تخیلی در ذهن مد نظر است تا تولید یک تصویر (Picture) و بازی با آن.
Multi Sensory
هم یعنی در این تجسم تولید شده در درون تئاتر ذهن تمام حواس پنجگانه انسان دخیل باشند. یعنی صحنه ذهنی که ساخته می شود نور و صدا و بو و مزه داشته باشد و در عین حال صحنه های تولید شده درون ذهن قابل لمس و احساس باشند و وزن و سنگینی آنها قابل حس باشد.

تمام شیوه های موثر تقویت حافظه بر همین زنده نمایی درون ذهنی مفاهیم حفظ کردنی به صورت تمام حسی استوارند. برای مثال فرض کنید می خواهید یک لیست از یک تا ده را حفظ کنید . با روش MSMI شما کافی است به جای مفاهیم محض و مجرد عددی که قابل تجسم نیستند برای آنها معادلی حرفی در نظر بگیرید مثلا به شکل زیر:



1-ک

2-د

3-س

4-چ

5-پ

6-ش

7-ف

8-ت

9-ن

0-ر


و برای هرکدام از این معادل های حرفی یک موجود قابل تجسم در نظر بگیرید به صورت زیر:

1-ک ------------> کاج

2-د   <----------- دوچرخه

3-س ------------> سه پایه

4-چ ------------> چادر

5-پ------------> پنجه

6-ش------------> شیشه

7-ف------------> هفت تیر

8-ت------------> هشت پا

9-ن------------> نوشابه

0-ر------------> روح



حال فرض کنید باید یک لیست خاص را حفظ کنید. مثل لیست خرید و یا فهرستی از اسامی و یا....
برای مثال فرض کنید لیست یک لیست خرید به صورت زیر باشد:



1-خرید سوسیس

2-گونیا

3-پرتقال

4-سیب زمینی

5-نان بربری

6-آب معدنی

7-گردو

8- کفش

9- توپ


اینجاست که MSMI یا تجسم صحنه های ذهنی جاندار و مملو از همه حواس و کارگردانی این تئاتر ذهنی توسط خودمان و حضور فعال خودمان به عنوان هنرپیشه اصلی معجزه خود را نشان می دهد. دوباره به لیست و معادل های تجسم پذیر توافقی دقت کنید و به سناریوی زیر توجه نمائید:



1-ک-----------> کاج ------------> سوسیس


2-د----------> دوچرخه ------------> گونیا


3-س----------> سه پایه ------------> پرتقال


4-چ----------> چادر ------------> سیب زمینی


5-پ----------> پنجه ------------> نان بربری


6-ش----------> شیشه ------------> آب معدنی


7-ف----------> هفت تیر ------------> گردو


8-ت----------> هشت پا ------------> کفش


9-ن----------> نوشابه ------------> توپ

چشمان خود را ببندید و صحنه تئاتری واقعی و قابل لمس و چند حسی و .... زیر را مجسم کنید:



از خانه که بیرون می آئید چشمانتان به یک درخت کاج می افتاد که یک سوسیس خیلی بزرگ ( به بزرگی یک اتوبوس ) روی آن ایستاده و یک دوچرخه که چرخهای آن مثلثی ( گونیا) است نیز به درخت کاج تکیه داده شده است. به سمت دوچرخه می روید و دسته های آن را لمس می کنید و با چند بار رکاب زدن به دلیل مثلثی بودن چرخ ها خسته می شوید و چند متر آن طرف تر روی یک سه پایه می نشینید ،ولی بلافاصله از جابرمی خیزید و متوجه می شوید که روی سه پایه یک پرتقال بوده که با نشستن شما له شده و آب پرتقال شلوار شما را خیس کرده. سرمای آب پرتقال را روی پاهای خود حس می کنید و می خواهید به خانه برگردید که می بینید مادربزرگتان چادر به سر از سر کوچه ظاهر می شود و در حالی که یک سیب زمینی بزرگ را در دست دارد ازشما می خواهد آن را درب منزل برسانید و................
این داستان همینطور می تواند ادامه پیدا کند که مطمئنا ذهن خلاق شما در ایجاد صحنه ها کاملا آزاد است و می توانید اسب تخیل خود را به هر سمتی که بخواهید بتازانید .

نتیجه این تمرین این می شود که شما نه تنها لیست را حفظ می کنید بلکه می توانید به طور برعکس سریعا لیست را بازگو کنید و حتی یک درمیان دقیقا بگوئید لیست چه می خواسته است. یعنی به محض اینکه کسی پرسید قلم سوم لیست چه می شود شما می گوئید سه می شود س یعنی سه پایه یعنی پرتقال!

البته این معرفی بسیار ساده روش MSMI بود و این روش آنقدر در جهان حرفه ای و تخصصی شده که توسط آن حتی افراد دارای کند ذهنی شدید در کمتر از دوماه قادر می شوند ازافراد هوشمند و قوی الحافظه جامعه نیز جلو بزنند.

کاربرد این روش برای حفظ سریع لغات و یادگیری سریع زبان های خارجی به زبان های اسپانیولی و آلمانی و فرانسه و زبانهای دیگر می توانید در آدرس زیر پیدا کنید:


سیستم MSMI بسیار کارآمد است چون اولا حافظه کوتاه مدت رو به حافظه بلند مدت گره میزند، ثانیا دیگر حواس رو برای بخاطر سپاری درگیر میکند که هم به یادگیری کمک میکند و هم یادگیری رو مفرح می سازد.

یکی از کاربردهای جذاب این روش در یادگیری زبان انگلیسی است. در روش یادگیری زبان به کمک MSMI شیوه کلی کار این است که مطلب جدید را با قلاب کردن به مطالبی که از قبل می دانیم به حافظه دراز مدت خود می سپاریم.

حتما خیلی مواقع پیش آمده که وقتی سوالی از شما پرسیده می شود می گوئید جواب نوک زبانم است و یا اولش را بگو تا من بقیه اش را بگویم.

برای مثال کلمه bride در زبان انگلیسی به معنای عروس است. فرض کنید شما معنای این کلمه را نمی دانید اما با کلمه bridge به معنای پل در زبان انگلیسی آشنا هستید. حال برای یادسپاری کلمه bride فرض آن را به کلمه bridge قلاب کنید. برای این کار عروس خانمی را تصور کنید که روی یک پل ایستاده است. البته از آنجا که ذهن نسبت به صحنه های عجیب و غریب و غلو شده و متحرک و خنده دار بهتر واکنش نشان می دهد فرض کنید که این عروس خیلی چاق و فربه است و روی پلی معلق در حال تلو تلو خوردن است  و هر لحظه ممکن است از روی پل سقوط کند.

پس من عروسم رو عروسی فربه روی پل معلق در حال تلوتلو خوردن می بینم.  می بینید به همین سادگی یک قلاب یا چنکگ ذهنی درست کرده ایت که کلمه جدید یعنی bride را به کلمه قبلی یعنی bridge وصل کرده است. انگار کسی اولش را به شما گفته و شما بلافاصله بقیه اش را به خاطر می آورید. حال اگر بخواهید کلمه groom یعنی داما را به خاطر بسپارید کافی است داماد لاغر مردنی ای را تصور کنید که برای کمک به عروس تپل در حال سقوط روی پل معلق لرزان می رود و دو تایی از آن بالا روی خاک زیر پل می افتند و گرمبی صدا می کنند. Bride که گرومب خورد زمین شد bridegroom

 

برای مشاهده کلیپی ویدئویی فارسی از شرکت کوثرپرداز در مورد این روش به لینک زیر مراجعه کنید:

http://video.google.com/videoplay?docid=3382328749766682011

 

http://willvideoforfood.com/wp-content/uploads/2010/05/mnemonic-ten.jpg