X
تبلیغات
دکتر وقردوست

تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

کاربرد تکنیک های یادیار برای به یادسپاری دروس کنکور

 

 

1 )  درس ادبیات فارسی ( ضریب 4 )

 

 

الف ) تکنیک های رتبه های  تک رقمی در بحث تاریخ  ادبیات  (  که معمولاً

3 تا 4 سوال  از آن  در کنکور می آید )

 .

1 ـ آثار جامی کدامند  ؟ با شنیدن جامی یاد  جام آب می افتیم.  برای

خوردن جامِ  آب، آن را به گوشمان  نزدیک  می کنیم یا به سرمان  یا

بدهنمان  ؟ مسلماً بدهن

بدهن :

ب : بهارستان

د :  دیوان اشعار

ه :  هفت  ازرنگ

ن :  نفحات  الانس

(جالب این است که آثار جامی، یکی از سوالات درس فارسی در کنکور سال

گذشته(89-88) رشته ریاضی و فیزیک بود.

 

 

2 ـ آثار  دکتر یوسفی کدامند  ؟ برای رمز کردن  آثار دکتر یوسفی  ، می

توانیم  بگوییم دکتر یوسفی  ، تو دیگه بزرگ شده‌ای آنقدر چت نکن  ، چَت

بَدِه  برو رو کاغذ بنویس :

چَت بَدِ  ـ     کاغذ

چ : چشمه های روشن

ت :  تصحیح بوستان و گلستان

ب :  برگ هایی در آغوش با

د :  دیداری با اهل قلم

 کاغذ : کاغذ زرد

 

 

3 ـ  آثار خواجه عبدالله انصاری کدامند ؟ خواجه عبداله انصاری تو عارفی،

برو سر مزار ِ قلندر، گریه کن  :

مزارِ قلندر ـ  کن

م : مناجات نامه

ز :  زاد العارفین

ا : الهی نامه

ر :  رساله دل و جان

قلندر: قلندر نامه

ک :  کنزالسالکین

ن : نصایح

 

 

آرایه های ادبی :

تکنیک های رتبه های تک رقمی در آرایه های ادبی (  با تعداد  سوال  3 تا 4

عدد  در کنکور )

یادگیری آرایه بیان در 1 دقیقه ،که با  آن  قادرید  تمام تست های این بحث

را در کنکور بزنید .

 

 

آرایه  بیان

1: مجاز:  جزء ( چه جزء از کل—چه کل از جزء)

2 : استعاره  : مثل

3 : کنایه : خود خودش

 

 

مثالها :

 

 

مثال 1: "که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را "

حل:آیا حضرت علی (ع) واقعاً به گدا نگین  را  و یا انگشترش را داد ؟

جواب: انگشترش را داد.

چون نگین، جزئی ازانگشتر است: پس مجاز است.

 

 

 مثال 2: "لیوان  را سر کشید".   -----حل: آیا او کل لیوان راداخل حلقومش

برد ؟ نه آب را  برد.

چون آب جزئی از لیوان است: پس مجاز است.

 

 

مثال 3 : "در مقابل  جمله دشمن، ایران برخاست."

حل:آیا کشور ایران با  کل اجزایش در مقابل  دشمن برخاست،  یا مردم ایران

که  جزئی از کشور  ایران است  در مقابل  دشمن برخاست.

چون مردم ایران  جزئی از کشور ایران است: پس مجاز است.

 

 

مثال 4: "عَلَم کرد شمشیر آن اژدها را"

 حل: آیا واقعاً اژدهایی با شمشیر در جبهه  می جنگید یا پهلوانی مثل

اژدها، در جبهه  می جنگید؟

چون پهلوانی مثل  اژدها، در جبهه می جنگید.: پس استعاره است.

 

 

مثال 5:  "شیری در جبهه می جنگید."

حل: آیا واقعاً  شیری در جبهه می جنگید  یا رزمنده ای مثل شیر در جبهه می جنگید؟

چون رزمنده ای مثل  شیر، در جبهه می جنگید.: پس استعاره است.

 

 

مثال 6 :" حبیب خدای جهان  آفرین"

حل: منظور از حبیب خدای جهان آفرین، پیامبر اکرم  (ص)  می باشد.

آیا پیامبر اکرم (ص)  جزئی از حبیب خداست، یا مثل حبیب خداست، یا  خودِ

خودِ حبیب خداست؟

چون پیامبر اکرم (ص)  خود ِخودِ حبیب خداست، پس کنایه است.

 

 

•       حال با استفاده  از تکنیک های  گفته  شده  ، تست کنکور 88 را می توانیم

 در عرض 5 ثانیه  بزنیم  .

( تست کنکور سراسری 88 رشته ریاضی )  کدام گروه  آرایه های ادبی در بیت

زیر به  کار رفته  است  ؟

صبا ای کاش می گفتی بدان  آهوی مشکین  مو       که بعد از رام  گردیدن

خطا کاری است رم کردن

1 ـ  مجاز ـ تشبیه  تناقض                        2 ـ  تشخیص ، کنایه  ، استعاره

3 ـ تشخیص ، مراعات نظیر ، مجاز              4 ـ مراعات  نشیر ـ کنایه  ـ تشبیه

 

 

جواب :  آیا ما از باد صبا می خواهیم که  واقعاً  با آهوی مشکین  مو صحبت

 کند  یا با انسان ( معشوقی )  که  در زیبایی  ( "مثل" ، "جزئی از" ،

"خودِ خودِ  )  آهو است  صحبت کند ؟

مسلماً با انسان  ( معشوقی )  که در زیبایی "مثل"  آهو است. پس  "استعاره" است.

 تنها گزینه  که دارای آرایه "استعاره" می باشد، گزینه 2 می باشد. پس

گزینه 2 صحیح  است  .

 

 

 

 

تکنیکهای رتبه های  تک رقمی  مربوط به  بحث های قرابت معنایی ( معمولاً

با 7  تا 8  سوال  در کنکور)  املاء ، لغت  ، دیکته  و ... ( معمولاً با

5 تا 6  سوال در کنکور ) نیز به همین راحتی است.


 

2 ) درس دین و زندگی ( ضریب 3 )

 

 

همانطوری  که می دانید  چند سالی است  با  عوض شدن  کتابهای دین  و زندگی

، درصد  بالا زدن   در این درس  بسیار مشکل شده است  ولی بسیاری  از دانش

آموزان با دانستن تکنیک های ساده و جالب زیر، این درس را  به راحتی  در

کنکور 100 % زده اند  .

 

 

نمونه ای از  تکنیک های رمز گردانی  در این درس:

 

1 ـ تست کنکور:  امام  یازدهم، چند سال  در زندان بوده اند ؟

همانطوری که می دانیم :  امام  یازدهم ، امام حسن عسکری (ع)  است و

همانطوری که  مشاهده  می کنیم  ، در حرف "ع" کلمه  "عسکری" ؛ عدد 6 را

ملاحظه  می کنیم  پس این امام بزرگوار،  6 سال  در زندان  بوده اند .

 

 

2 ـ تست کنکور: یکی از مهمترین شاگردان امام نهم  چه کسی بوده و چند جلد

کتا ب  نوشته است؟

جالب است  که بدانید  اکثر داوطلبان   نام  امام  نهم و دهم  را با هم

قاطی می کند ـ امام نهم  ، امام جواد ( ع )  هستند  .

همانطور که می

بینید در کلمه  "جواد"  حرف « و »  مثل عدد 9  ظاهر شده  پس امام  9-ام،

 امام جواد ( ع )  هستند که داخلش  عدد  9 هستش  و ایشان   در 9 سالگی

امام شدند. حال یکی از مهم ترین شاگردان امام نهم،  علی ابن مهزیار

اهوازی  می باشد  که در کلمه اهوازی  حرف « و »  مثل عدد 9  ظاهر شده  که

چون  هوای اهواز هم معمولاً گرم است و متوسط 30  درجه بالای  صفر است

ایشان 30 جلد  کتاب نوشته اند .

 

 

3 ـ اخیراً سوالاتی  که از آیات و احادیث می آیند، بیش از 50 % سوالات

این درس را به خود  اختصاص  داده است که یکی از مشکلات داوطلبان تعداد

زیاد احادیث  از هر کدام  از امامان است  ولی ما می توانیم  همه  آنها را

بصورتی  زیبا ، رمز گردانی کنیم 

. مثلا جالب است  بدانیم  که تمام

احادیثی  که داخل  آن  کلمه "حجت"  است  از امام علی ( ع )  است  .

طریقه حفظ کردن :  چون ما در اذان  و اقامه می گوییم: "اشهد ان  علی حجت

الله" پس به راحتی می توانیم  به ذهن بسپاریم  که هرچه حدیث شامل کلمه

حجت است  ازامام  علی ( ع )  است. البته به غیر از یک حدیث که از امام

هفتم  ( ع )  ( که هـ دارد )  به هشام  بن ملک  ( که  هـ ـدارد )

فرمودند : حجت ( که ح دارد )  بر روی زمین، دو نوع است ، باطنی و ظاهری.

 

پس به راحتی با این شیوه رمز گردانی  در وقت  خود صرفه جویی  بالایی کرده

و بواسطه کمک شدیدی  که به حافظه خود می کنید، ترس شما از فراموش کردن

مطالب از بین رفته و استرس و اضطراب شما از بین خواهد رفت. این است روش

عملی از بین بردن استرس و اضطراب. 


 

همانطور که می دانید این درس ، بدلیل   انحراف  معیار  بالایی که در

کنکور  دارد و چون اکثر  داوطلبان  این درس  را در کنکور  با درصد

پائینی می زنند ، این درس را به  درس رتبه  سازی در کنکور  تبدیل کرده

است. بطوری که اگر داوطلبی  این  درس را  در کنکور بالا  بزند، رتبه اش

از سایر داوطلبان بسیار بهتر می شود.

نمونه هایی از تکنیک های 100 % زدن عربی

روش حل تست های  ترجمه  و تعریب از طریق  حذف گزینه  می باشد  .

 

 

( سراسری  88 تجربی )   : « قد  اثبتت  الاکتشافات الحدیثه  ان  کلا من

الاوان  یختفی  فی  اعماق  البحر، یسبب جزاء من  ظلمته»

1 )  کشفیات  تازه  ثبت  کرده اند  که همه رنگ های پنهان ، علتی برای

تاریکی  در اعماق دریاها  میباشند .

2 )  در کشف های تازه  ثابت شده است  که  هر رنگ منفی در عمق دریا ، سبب

قسمتی از تاریکی آن می شود .

3 )  اکتشافات  جدید  ثابت  کرده است  که هر یک  از  رنگ ها که در اعماق

دریا  پنهان می گردد ، قسمتی  از تاریکی آن را  سبب می شود..

4 )   در اکتشافات  جدید  ثابت شده است  که همه رنگ ها  که در اعماق دریا

مخفی شده است  باعث جزئی از ظلمت  دریا  می گردند.

جواب : از آخر سوال شروع  می کنیم ، کلمه   "ظلمته  : تاریکی آن "  که

باعث رد گزینه  1 و 4 می شود  و سپس کلمه  « اعماق البحر : اعماق دریا »

که بین گزینه  2 و 3 ، گزینه  2 رد می شود،  پس گزینه  3 صحیح  می باشد.

.

 

 

« سراسری 88 ریاضی  » کنت  اعرف کاتباً  قد کتب اکثر مقالاته  فی صحف مدینتنا »

1 )  من نویسنده ای را شناختم که اکثر مقاله های  او در  روزنامه ی شهر

ما به چاپ  رسیده بود.

2 )  نویسنده ای را می شناختم که بیشتر  مقالات  خود را  در روزنامه های

شهرمان نوشته بود.

3 )  به نویسنده ی  معرفی  شدم که اکثر مقاله هایش در روزنامه ی شهرمان

به چاپ  رسیده بود.

4 ) با نویسنده ای آشنا  شدم  که بیشتر مقالات  خویش را  در روزنامه  های

شهرمان  نوشت.

 

 

جواب :  از آخرسوال  شروع  می کنیم  « مدینتنا : شهر مان » پس گزنیه 1 و

4  رد می شود  و سپس کلمه "صحف مدینتا : روزنامه های شهرمان"  ، پس گزینه

 3  نیز رد می شود، بنابراین گزینه صحیح  2 میباشد  .

 

 


 

4 ) درس زبان انگلیسی

 

 

این درس نیز مانند درس عربی ، انحراف معیار بالایی دارد  پس این درس  نیز

جزو  دروس رتبه  ساز می باشد  همانطور که  می دانید بیش از 60 % سوالات

زبان  بطور مستقیم یا غیر مستقیم  از لغات زبان می آید  . برای حفظ این

لغات کافی است  آنها  را به روش  تصویر سازی حفظ کنید .

 

 

الف ) نمونه ای از تکنیک های به خاطر سپردن  سریع لغات زبان

 

 

1 ـ poor = ؟ ـ با شنیدن کلمه  Poor ، یاد کلمه  « پوره سیب زمینی» می

افتیم، پوره سیب زمینی را چه کسی  می خورد ؟--  آدم فقیر ---- پس poor =

فقیر .

 

 

2 ـ rich  = ؟ ـ با شنیدن کلمه rich، یاد کلمه  « Richard (ریچارد) »می

افتیم،  که می گوییم  ریچارد  آدم  ثروتمندی بود------- پس rich  =

ثروتمند

 

 

3 ـ pull  = ؟ ـ با شنیدن  کلمه pull ، یاد کلمه « پول» در فارسی می

افتیم  و چون  همه  پول را دوست  دارند  و پول را به سمت خودشان  می کشند

 پس pull = کشیدن  و متضاد آن push = هل دادن  است  .

 

4 ـ run = ؟ با شنیدن  run یاد  « ران پا »  می افتیم  ، با  ران پا چه

می کنیم ؟ می دویم  پس run = دویدن .

 

 

ب ـ  نمونه ای از تکنیک های به خاطر سپاری  سریع  گرامر زبان

 

 

برای به خاطر سپاری سریع  و همیشگی گرامر زبان  انگلیسی هم تکنیکهای

جالبی  وجود دارد. مثلاً یک سری فعل در انگلیسی  داریم که بعد از  آنها

ing"  + فعل" می آید  و  یک سری  فعلها  داریم که بعداز آن  "فعل + to "

می آید که معمولاً بدلیل  زیاد  بودن این فعلها ، آنها را با هم قاطی می

کنیم. کافی است  ما فعل هایی که بعد از آن  ing" + فعل"  میآید را حفظ

کنیم، پس  به غیر از اینها، فعل هایی هستند که بعد آنها " فعل + to"  می

آید .

 

 

 فعل هایی که بعد از آن  "ing + فعل"  می آید .

 

 

ALI فرمود : stop enjoy

 (یعنی حضرت علی (ع) فرمود: لذت نامشروع(enjoy) متوقف (stop))

کلمه ALI  شامل:

Admit: A

L :  Like

I : Interest

کلمه "فرمود" شامل:

ف (F) : Finish

ر(R) :Rely

م(M) : Make

و:..........................

 

 

د(D) : Delay و  Deny

و در نهایت خود فعلهای "Stop"  و "Enjoy"

پس بطور خلاصه فعل هایی که بعد از آن  "ing + فعل"  می آید عبارتند از .

 Admitو Like و Interest و Finish و Rely و  MakeوDelay وDeny وStop  و Enjoy

 

 

5 ) درس شیمی  :

 

 

 برای  به خاطر سپردن مطالب حفظی درس شیمی  نیز تکنیک های  جالبی  وجود

دارد  مثلاً برای حفظ عناصر گروه اول  جدول  تناوبی  عناصر که عبارتند از

: H , Li ,Na ,K ,Rb ,Cs ,Fr می باشد:  می توانیم  بگوییم

.

               هِلینا که  رُب  ساز فرانسه است.

               هِلینا(H , Li ,Na)   که (K)  رُب(Rb)  ساز(Cs)  فرانسه(Fr) است

 

 

تاریخ ارسال: جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ب.ظ | نویسنده: kowsar | چاپ مطلب

پیوند زنی بین دایره مثلثاتی و منحنی توابع مثلثاتی

رسم تابع سینوس x  با کمک دایره مثلثاتی

Sin_drawing_process.gif(711 × 249 pixels, file size: 96 KB, MIME type: image/gif, looped, 25 frames, 5.3s)



رسم تابع تانژانت x  با کمک دایره مثلثاتی
Full resolution(711 × 644 pixels, file size: 158 KB, MIME type: image/gif, looped, 25 frames, 5.3s)


رسم تابع عکس سینوس x  با کمک دایره مثلثاتی
Full resolution(711 × 644 pixels, file size: 117 KB, MIME type: image/gif, looped, 25 frames, 5.3s)














ادامه مطلب ...
تاریخ ارسال: جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ب.ظ | نویسنده: kowsar | چاپ مطلب

4

4

تاریخ ارسال: جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ب.ظ | نویسنده: kowsar | چاپ مطلب

یادگیری لغات زبان خارجی(انگلیسی) به روش ترسیم سازی ذهنی

آموزش تصویر سازی ذهنیقبل از اینکه در مورد تصویرسازی ذهنی سخنی بگوییم لازم است مختصری در باره دو نیمکره مغز نکاتی را متذکر شویم. نیمکره چپ وظیفه درک و حفظ مطلب را بعهده دارد . همچنین پایه منطق و استدلال با استفاده از حواس پنجگانه در نیمکره چپ ساخته می شود. حافظه کوتاه مدت در نیمکره چپ قرار دارد و با توجه به اینکه این نیمکره در اکثر افراد قویتر است شاید بتوان نتیجه گرفت که اکثر کسانی که با امر آموزش سروکار دارند از نیمکره چپ استفاده میکنند. نیمکره چپ با استفاده از منطق و استدلال قضاوت می کند و همین بزرگترین مشکل بر سر راه خلاقیت است. گاهی قضاوت باعث می شود که ما در مورد چیزی نتیجه گیری کنیم و درجا بزنیم.و این امر منجر به شکست و ناامیدی و تنبلی میشود.

و اما نیمکره راست که در اکثر افراد ضعیف و غیر فعال است وظایفی از قبیل درک موسیقی و تصویر سازی را بعهده دارد. حافظه بلند مدت در نیمکره راست قرار دارد. نیمکره راست قضاوت نمی کند بلکه اطاعت می کند. و این بزرگترین امتیاز آن است. این ویژگی شاید به دلیل خواص ناخودآگاه ذهن است (در این باره مطالبی عرض خواهد شد) پایه و اساس روش تصویر سازی ذهنی که مدتها است در زمینه های متفاوت آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد، بر فعال کردن نیمکره راست استوار است. گفتیم که حافظه بلند مدت در نیمکره راست قرار دارد بنابراین استفاده از نیمکره راست و البته بکارگیری روش تصویرسازی ذهنی موجب می شود که مطلب را با یک بار خواندن برای همیشه یاد بگیریم.توجه داشته باشید که همه ما این روش را در بعضی از موارد بکار می گیریم. بعضی از مشاغل هم بطور مستقیم ار آن بهره می برند ولی ما در یک کارگاه آموزشی که این سخنرانی مقدمه آن است این مهارت را بطور اصولی مرور میکنیم و قصد داریم به این مطلب بپرداریم که تا چه حد آموزش آن عملی است و تا چه میزان می توان آنرا در دروس مختلف بکار گرفت. تعاریف متفاوتی را می توان برای تصویرسازی ذهنی ارایه داد:

*تصویر سازی ذهنی یعنی اندیشیدن به یک موضوع خاص. در واقع وقتی به چیزی فکر میکنیم داریم تصویری از آن را در ذهن می سازیم و درک مفهوم بدون تصویر ذهنی از آن مفهوم صورت نمی گیرد.(ارسطو : تفکر بدون تصویر ذهنی غیرممکن است.)

*تصویر سازی ذهنی یعنی متمرکز کردن انرژی فکر روی موضوعی ویژه با هدفی خاص

* استفاده از تمام حواس برای خلق یا بازآفرینی یک تجربه درذهن و دیدن چنین تصویری با چشم ذهن.

هر تعریفی که از آن ارایه دهیم به دو نتیجه گیری می رسیم : 1- تصویری که در ذهن ساخته می شود واقعیتی است موجود در جهان 2- تصویری بدیع که در جهان وجود خارجی ندارد ولی ما بر اساس تجربه و برداشت شخصی خود خلق می کنیم.

گروهی معتقدند تصویر ذهنی برداشتی است از تصاویر ذخیره شده در مغز(البته طوری نیست که برای یک جراح مغز قابل رویت باشد.( این گروهpictorialist نام دارند.

گروه معتقدند چیزی به نام تصویرذهنی وجود ندارد. آنچه تصویر ذهنی به نظر می رسد حاصل تفکر است.این گروه descriptionist نام دارند.

بهرحال هردو گروه معتقدند : تصویرذهنی کاملا شبیه واقعیتهای بیرونی است و همانطور که قبلا ذکر شد ارسطو میگوید تفکر بدون تصویرذهنی محال است.

نکته بسیار مهمی که باید دانست این است که تصویرسازی ذهنی براساس خلاقیت است و نه براساس هوش. اگر چه ممکن است تمام افراد بشر با هوش نباشنندولی همگی خلاق هستند . بنابراین این روش برای تمام افراد و تمام سنین موثر است و کاربرد دارد .شاید بتوان این تعریف را بعنوان ساده ترین بیان در مورد تصویرسازی ذهنی ارایه داد: دیدن چیزی با چشم ذهن

بسیار خوب. چشم ذهن چیست و چه تفاوتی با چشم سر دارد؟

تصویر چشمی حاصل حس بینایی است و خطای باصره به این معنی است که گاهی نمی بینیم و یا اشتباه می بینیم. پس چشم خطا می کند و دیدن بدون دقت دلیل این خطا است.ولی چشم ذهن بسیار دقیق است و هرگز خطا نمی کند

یادگیری یک مفهوم با چشم سر وقت گیر و نیاز به تکرار زیاد دارد ولی با چشم ذهن می توان یک مفهوم را در یک ثانیه به حافظه بلند مدت فرستاد.

چشم سر محدود است یعنی ما تنها در صورتی که شیئ پیش چشم ما حضور داشته باشد می توانیم ببینیم ولی با چشم ذهن می توانیم شیئی را مشاهده کنیم که واقعیت خارجی ندارد و بالاتر اینکه می توانیم چنین شیئی را ابداع و به بازار عرضه کنیم.

چشم سر تنها می تواند مشخصات و مختصات موجود و واقعی یک شیئ را نشان دهد ولی چشم ذهن می تواند دهها ویژگی دیگر رابرای آن شئ خلق کند (مثلا می تواند رنگ و عطر و طعم و بو به چیزی بیافزاید در حالی که آن چیز در عالم واقع اصلا دارای چنین ویژگیهایی نیست.

تصویر چشمی با حواس پرتی همراه است ولی تصویر ذهنی تمرکز، خنده و شادی ، اعتماد به نفس و ابداع و اختراع می آورد

تصویرسازی ذهنی موجب ضخیم شدن قشر مخ می شود و این امر از فراموشی و آلزایمر جلوگیری می کند.

مهمترین دلیل بر برتری تصویر ذهنی این است که امکان ندارد کسی بگوید : قیافه شما را فراموش کرده ام ولی اسمتان یادم هست!

در عصر ارتباطات و اطلاعات که ما بمباران تصویری می شویم ذهن تنبل شده و از مطالعه فرار می کنیم و از اندیشیدن می ترسیم. فعال کردن چشم ذهن می تواند راهی باشد برای حل این مشکل.

از جمله امتیازات منحصر بفرد آن این است که در هنگام تصویر سازی، ذهن ما از آینده و گذشته جدا شده ودر زمان حال قرار می گیریم و همین امر موجب می شود از بند غم و غصه و ترس و استرس رها شده و در حالت کاملا relax قرار بگیریم چرا که در این حالت فرکانسهای مغزی ما کند شده و به سطح آلفا (حالت بین خواب و بیداری ) بر می گردد

چگونه تصویر ذهنی بسازیم؟ تصویرسازی ذهنی دو مرحله دارد.

مرحله اول : یافتن یک شباهت یا ارتباط بین مفهومی که قرار است آموخته شود و ارتباط دادن آن با یک مفهوم، واژه یا کد آشنا به ذهن

مرحله دوم : خلق یک تصویر کاملا صاف و شفاف در ذهن و دیدن چنین تصویری با چشم ذهن به مدت فقط چند ثانیه

مثال : می خواهیم کلمه bud ( غنچه ) را یاد بگیریم. در زبان فارسی این کلمه مانند ( باد ) تلفظ می شود 0 مرحله اول )

در مرحله دوم باید تصویری از این رابطه در ذهن بسازیم. مثلا می توانیم تصویر کنیم که هر گاه باد می وزد میلیونها غنچه به سمت ما سرازیر می شود. باید بوی خوش غنچه را استشمام کنیم . باید زیباترین غنچه ممکن را با چشم ذهن بطور کاملا شفاف ببینیم. حتی می توانیم دهان خود را باز کنیم تا باد غنچه را در دهان ما قرار دهد. می توانیم برای آن طعم بیافرینیم. می توانیم رقص موجی آن را که همراه باد بالا و پایین می رود با چشم ذهن ببینیم.







( این شیوه برای کسانی که مجبورند لیستهای فراوان واژه ها را در زمان محدود یاد بگیرند بهترین است )ولی اگر قرار باشد در کلاس مکالمه چنین فعالیتی صورت بگیرد به هیچ وجه نباید از زبان مادری استفاده شود و تمام مراحل تصویر سازی باید به زبان مقصد انجام شود.

* تصویر خلق شده در ذهن حاصل تجربه ایست که ناخودآگاه ما ارسال می کند. این است که تصویر ذهنی هر کس خاص خود اوست.

نکاتی را که باید در جریان تصویرسازی رعایت کنیم:

1- خودتان در تصویر ذهنی حضور داشته باشید.

2- تصویر خنده دار و مسخره باشد.

3- تصویر غیر طبیعی باشد.

4- تصویر حرکت داشته باشد.

5- از رنگهای غیر طبیعی استفاده کنید(مثلا : خون آبی راه راه – خورشید سبز – برف سیاه...)





6- از اصل جابجایی استفاده کنید(مثلا: غذاخوردن با مداد به جای قاشق ) (این تکنیک برای اسامی معنی بسیار خوب است.)

7- در ساختن تصویر مبالغه کنید.(خیلی زیاد – خیلی بزرگ...)

8- تصویر ذهنی را با چشم ذهن واضح و فقط برای چند ثانیه ببینید.

9- برای یک مفهوم فقط از یک تصویر استفاده کنید ( تصویر را عوض نکنید )

10- پشت سر هم تصویر نسازید.(بین هر دو تصویر کمی تامل کنید.)

11- ابتدا با کلماتی تصویر بسازید که قابل تجسم است (مانند: درخت – ماه...) و سپس با کلماتی مانند درد، عقل...

12- تصویر ذهنی را خودتان بسازید.




* در این روش، حتی مفاهیم را بدون دیدن آنها می توان آموخت. مثلا اگر بخواهیم برای یادگیری لغات زبان خارجی از این روش استفاده کنیم، می توانیم بدون دیدن، آنها را یاد بگیریم( نکته جالب این که دانشمندان اسکاتلندی معتقدند هر لغت دارای طعم بخصوصی است و فکر کردن به لغت بدون دیدن آن حس چشایی را تحریک می کند!)

پاسخ به چند سوال

* آیا می توان برای تمام مفاهیم(حتی مفاهیم فیزیک ، شیمی و ریاضی ) هم تصویر ساخت؟ به عبارت دیگر آیا تمام مفاهیم تصویر دارند؟ و آیا تمام افراد می توانند تصویر ذهنی بسازند؟

پاسخ این است که ما در لحظه لحظه عمر در حال تفکر ( تصویرسازی ) هستیم. این تفکر و تصویرسازی، یا در ارتباط با رویدادهای زمان حال است و یا آینده و گذشته. حتی در خواب هم این فعالیت یک لحظه متوقف نمی شود. اگر باور ندارید، سعی کنید چند لحظه به هیچ جیز فکر نکنید .آیا این امر شدنی است؟

گفتیم که ذهن ما دائما در حال تصویر سازی است. تصاویر مربوط به زمان گذشته موجب حزن و اندوه ، و تصاویر مربوط به آینده موجب خوف و ترس می شوند. تصویر سازی ذهنی مهارتی است که ما را از حزن و اندوه گذشته و ترس و خوف آینده رها می کند زیرا در جریان تصویر سازی ، ما در زمان حال قرار می گیریم. پس نه تنها همه چیز دارای تصویر است بلکه ذهن ما در هر لحظه میلیونها تصویر می سازد ولی این فعالیت چنان برق آسا صورت می گیرد که ما معمولا متوجه این فرایند نمی شویم.

البته بین تصویر سازی ذهن که تا حد زیادی غیر ارادی است، و تصویرسازی ذهنی که هدف دار و آگاهانه صورت می گیرد و کاملا ارادی است ، تفاوتهای فراوانی هست.

شاید بتوان گفت مهمترین این تفاوتها این است که : ذهن در هر ثانیه از میلیونها چیزی که در پیرامون ما وجود دارد، اسکن میگیرد و بلافاصله به چیزهای دیگر می پردازد زیرا فرکانسهای مغزی ما در حالت عادی بسیار سریع است. به همین دلیل است که اصولا ذهن خیلی زود به موقعیتهای جدید عادت می کند و همین باعث می شود که ما وجود بسیاری از چیزها را ندیده می گیریم. یعنی گاهی به چیزی نگاه می کنیم ولی آن را نمی بینیم!

پس در این که تمام پدیده ها تصویر داند و ذهن ما مرتبا در حال تصویر سازی است و تمام افراد قادر به تصویرسازی هستند ، تردیدی وجود ندارد. ولی این توانایی بالقوه است که با تمرین، می توان آن را به فعلیت رسانید. برای رسیدن به چنین هدفی می توان فعالیتهایی از این قبیل انجام داد:

1- قیافه دار کردن اعداد فارسی از 0 تا 100 ( یعنی معادل سازی اعداد و حروف الفبای فارسی) مثال : عدد 3 معادل حرف (س) است. س = 3 بنابر این ، عدد 33 معادل کلمه ( سس) خواهد بود.

حالا فرض کنید می خواهید نام سوره های قران کریم را به ترتیب شماره حفظ کنید. نام سوره 33 ، احزاب است. گفتیم

س = 3 و بنابراین عدد 33 مساوی کلمه سس خواهد بود( مرحله اول )

مرحله دوم: ( بین کلمه احزاب که سوره 33 است و سس ارتباط برقرار کنید.مثلا می توانید تصور کنید که احزاب مختلف روبروی هم صف آرایی کرده و به طرف یکدیگر سس پرتاب می کنند. )تمام اصولی را که قبلا برای تصویر ذهنی بیان شد، بکار بگیرید و تصویر را چند ثانیه با چشم ذهن ببینید.

2- استفاده از لغات زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری . البته در این مرحله یادگیری لغات زبان، هدف نیست ، بلکه از لغات به عنوان ابزار استفاده می شود.(ایرادی که برخی به این روش وارد می کنند این است که موجب غلط آموزی در تلفظ لغات می شود. در پاسخ باید گفت ، اگر قرار باشد از این روش برای آموزش لغات استفاده کنیم، قبل از هر چیز باید قوانین تلفظ و طرز تلفظ صحیح لغت آموزش داده شود. از این گذشته ، شما کدام روش آموزشی را می شناسید که طی آن همه فراگیران تلفظ کاملا صحیح تمام لغات را فرا می گیرند؟ علاوه بر این، در مکالمه زبان خارجی ، تلفظ درست در درجه اول اهمیت نیست. آیا منطقی است که بخاطر چنین احتمالی از این روش صرفنظر کنیم؟)

تصویر ذهنی دو نوع است : تصویر درونی (internal imagery ) و تصویر بیرونی (external imagery )

برای اینکه به تفاوت این دو پی ببرید، یک بار دیگر به تصویر سازی کلمه (bud ) عنایت فرمایید. سعی کنید این تصویر را مجددا در ذهن بسازید. حالا به این سوال پاسخ دهید: در هر مرحله چه چیزی می دیدید ؟ مثلا وقتی تماس غنچه ها را روی گونه خود احساس می کردید، آیا گونه و صورت خود را هم می دیدید؟ مسلما خیر. توجه شما فقط به رایحه و رنگ و شکل و تعداد غنچه ها معطوف شده بود ولی خودتان را نمی دیدید. در واقع در هر نوع فعالیتی که در این زمینه انجام می دهید، وضع به همین منوال است . البته احتمال دارد در بعضی از موارد، فقط بعضی از اندامهای خود را در حال انجام یک فعالیت ببینید. این همان تصویر سازی درونی است. گرچه این نوع تصویر سازی در یادگیری موثر است ولی تاثیر تصویر سازی بیرونی به مراتب بیشتر است .

تصویر سازی بیرونی یعنی اینکه از خودتان خارج شوید و درست همانطور که شخص دیگری را در ذهن به وضوح می بینید، از یک فاصله، به خودتان نگاه کنید. درست مثل اینکه به تماشای فیلم خودتان نشسته باشید.

پس زمینه ‌(background)

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه فرمایید ، مساله پس زمینه تصویر است. اگر یک نقاش، زیباترین تصویر را خلق کند اما این تصویر در خلا باشد و یا نقصی داشته باشد، به دل نخواهد نشست . مثلا تصویری از یک گل که در گلدان باشد، قابل قبول تر است از تصویر گلی که در یک فضای خالی قرار گرفته باشد. و تصویر گلی که داخل گلدان روی میز قرار گرفته باشد زیبا تر و مقبول تر است از تصویری که داخل گلدان در فضای خالی باشد. تصویر ذهنی هم به همین صورت است . در مثال کلمه غنچه (bud )، اگر شما فقط چند غنچه را در ذهن بیافرینید ولی دارای هیچ حاشیه و زمینه واقعی نباشد، در این صورت امکان یاد آوری لغت و یادگیری مطلب زیاد نخواهد بود. کاری که شما باید بکنید این است که یک تصویر کاملا واقعی در ذهن بسازید. تصور کنید که اگر قرار بود همان غنچه ها را در عالم واقع ببینید، این دیدن چگونه اتفاق می افتاد . چنین غنچه ای را باید بر درخت گلی ببینید که در داخل پارک یا باغی روییده و در اطراف آن گیاهان دیگر و بلبلان آواز خوان و پروانه و....

* در جایی اشاره کردیم که تصویر ذهنی نباید واقعی باشد. این نکته درستی است و با آنچه حالا می گوییم( یعنی تصویر باید درست مانند تصاویر عالم واقع باشد) تناقض ندارد . مهم این است که ویژگی های بسیار زیاد دیگری را به این تصویر ذهنی که منطبق بر واقعیت است ،بیافزایید. می دانیم که در عالم واقع، هر غنچه ای شکل و رنگ و رایحه ثابتی دارد، ولی در تصویر ذهنی،شما می توانید غنچه را تا بی نهایت بزرگ کنید، میلیونها عطر و رنگ به آن بیافزایید، آن را به شکل یک آپارتمان شیک بر فراز ابرها تصور کنید و خودتان در آن ساکن شوید. می توانید تصور کنید که هر بار که ( باد bud= ) می وزد ، غنچه به شکل دیگری جلوه می کند و رایحه مشام نوازتری از آن برمی خیزد. می توانید تصور کنید که باد از فاصله خیلی دور، غنچه بسیار ریزی را به سمت شما حرکت می دهد و هر چه به شما نزدیکتر می شود ، بزرگ و بزرگتر می شود وگلبرگ ها یکی پس از دیگری به رنگها و عطرهای گونا گون جلوه گر می شوند .

در تمام این فعالیتها، از خودتان خارج شوید و خودتان را از دور بنگرید.( تصویرسازی بیرونی )

*برای اینکه به قدرت انرژی اندیشه پی ببرید، به این نکته توجه کنید که نور خورشید با اینکه با سرعت غیر قابل تصور حرکت می کند ،ولی حدود هشت دقیقه یا بیشتر طول می کشد تا به زمین برسد . حالا شما تصور کنید در خورشید هستید و می خواهید به زمین سفر کنید. در کمتر از یک ثانیه این سفر انجام می شود. اگر اراده کنید به تمام کهکشانها هم پر بکشید، این پرواز و جابجایی هم در همان یک ثانیه روی خواهد داد.

اصل تداوم: آخرین نکته در مورد تصویر سازی ذهنی این است که ساختن تصویر ذهنی مانند بدن است و تداوم آن مانند اسکلت. همچنانکه بدن را اسکلت بر پا می دارد، تصویر ذهنی را هم تداوم و واقعی پنداشتن به نتیجه می رساند.



سوالاتی که بسیاری از افراد می پرسند شامل این موارد است : آیا می توان برای تمام مفاهیم (حتی مفاهیم فیزیک ، شیمی و ریاضی) هم تصویر ساخت؟ به عبارت دیگر آیا تمام مفاهیم تصویر دارند؟ از این مهمتر این که آیا تمام افراد می توانند تصویر ذهنی بسازند؟

پاسخ این است که ما در لحظه لحظه عمر در حال تفکر ( تصویرسازی ) هستیم. این تفکر و تصویرسازی یادر ارتباط با رویدادهای زمان حال است و یا آینده و گذشته. حتی در خواب هم این فعالیت یک لحظه متوقف نمی شود.اگر باور ندارید سعی کنید برای مدت چند لحظه به هیچ جیز فکر نکنید .آیا این امر شدنی است؟ پس نه تنها همه چیز دارای تصویر است بلکه ذهن ما در هرلحظه میلیونها تصویر می سازد ولی این فعالیت چنان برق آسا صورت می گیرد که ما معمولا متوجه این فرایند نمی شویم مگر این که به این مقوله علاقه مند باشیم و یا در این زمینه دارای تخصص و مهارت باشیم. البته بین تصویر سازی ذهن (که تا حد زیادی غیر ارادی است ) و تصویرسازی ذهنی ( که اگر هدفدار و آگاهانه صورت بگیرد ) کاملا ارادی است تفاوتهای فراوانی هست.

شاید بتوان گفت مهمترین این تفاوتها این است که : ذهن در هر ثانیه از میلیونها چیزی که در پیرامون اسکن میگیرد و بلافاصله به چیزهای دیگر می پردازد زیرا فرکانسهای مغزی ما در حالت عادی بسیار سریع ( در سطح بتا) است. به همین دلیل است که اصولا ذهن خیلی زود به موقعیتهای جدید عادت می کند و همین باعث می شود که ما وجود بسیاری از چیزها را ندیده می گیریم یعنی با این که آنها را می بینیم ولی در واقع نمی بینیم! تشکیل عادتها و اعتیاد هم شاید چنین روندی داشته باشد.

پس در این که تمام پدیده ها تصویر داند و ذهن ما مرتبا در حال تصویر سازی است و تمام انسانها قادر به تصویرسازی هستند تردیدی وجود ندارد.کاری که لازم است انجام بگیرد برگزاری یک کارگاه آموزشی است که در آن همه ما این مهارت را فرا بگیریم. در چنین کارگاهی می توان فعالیتهایی انجام داد تا فرد توانایی تصویر سازی خود را تقویت کند. از جمله این فعالیتها می توان دو مورد را دنبال کرد.

1- قیافه دار کردن اعداد فارسی ( از 0 تا 100 )

2- استفاده از لغات زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری (البته در این مرحله یادگیری زبان هدف نیست بلکه از لغات به عنوان ابزار استفاده می شود) بهر حال اگر بخواهیم از لغات استفاده کنیم ابتدا لازم است تلفظ دقیق انها را بدانیم.

مثال : عدد 3 با (س) شروع می شود. س = 3 . بنابر این ، عدد سس = 33 خواهد بود.

حالا فرض کنید می خواهید نام سوره های قران کریم را به ترتیب شماره حفظ کنید. نام سوره 33 قران ( احزاب ) است. گفتیم س = 3 . و بنابر این عدد 33 مساوی کلمه سس خواهد بود. شما باید بین کلمه احزاب و سس ارتباط برقرار کنید ( مرحله اول ) مثلا می توانید فرض کنید که اعضای دو حزب روبروی هم صف آرایی کرده و به طرف یکدیگر سس پرتاب می کنند. (تمام نکاتی که قبلا بیان شد در تصویر ذهنی بکار ببرید و تصویر را چند ثانیه با چشم ذهن ببینید.)

بیایید همه با هم این مهارت را فرا بگیریم و سعی کنیم به این سوال پاسخ بدهیم که : تا چه میزان می توان از این مهارت برای یادگیری استفاده کرد؟


کلمه : کار پر زحمت ، بیگاریتلفظ این کلمه مانند عبارت (در آجری) است. تصور کنید شما یک آپارتمان شیک و مجلل دارید ولی این آپارتمان بدون در است . شما مجبور هستید برای باز و بسته کردن در آجرها را یکی یکی روی هم بچینید تا در باز یا بسته شود. و این کار هر روز شما است. تصور کنید هر بار چقدر باید انرژی و وقت صرف کنید!

کارپرزحمت ، بیگاری = Drudgery


نکته : اگر بتوانید خودتان برای لغات تصویر بسازید هرگز معنی لغت را فراموش نخواهید کرد زیرا در این روش مطلب به سرعت به حافظه بلند مدت منتقل می شود.

برای این که در این روش تبحر پیدا کنید و خودتان بتوانید با لغات تصویر بسازید ، این اصول را رعایت کنید:

1- خودتان در تصویر ذهنی حضور داشته باشید.

2- تصویر خنده دار و مسخره باشد.

3- تصویر غیر طبیعی باشد.

4- تصویر حرکت داشته باشد.

5- از رنگهای غیر طبیعی استفاده کنید(مثلا : خون آبی راه راه – خورشید سبز – برف سیاه...)

6- از اصل جابجایی استفاده کنید(مثلا: غذاخوردن با مداد به جای قاشق ) (این تکنیک برای اسامی معنی بسیار خوب است.)

7- در ساختن تصویر مبالغه کنید.(خیلی زیاد – خیلی بزرگ...)

8- تصویر ذهنی را با چشم ذهن واضح و فقط برای چند ثانیه ببینید.

9- برای یک مفهوم فقط از یک تصویر استفاده کنید ( تصویر را عوض نکنید )

10- پشت سر هم تصویر نسازید.(بین هر دو تصویر کمی تامل کنید.)

11- ابتدا با کلماتی تصویر بسازید که قابل تجسم است (مانند: درخت – ماه...) و سپس با کلماتی مانند درد، عقل...

12- تصویر ذهنی را خودتان بسازید.


به خطر انداختن = Jeopardize

تلفظ این کلمه مثل( جیب پرداز ) است.‌جیب پرداز مانند خود پرداز

بانک ملی قرار است از خودپردازهای انسانی استفاده کند. یعنی بجای دستگاههای خود پرداز افرادی را استخدام می کند تا جلو بانک بایستند و از جیب خود به مشتریان بانک پول پرداخت کنند. پس وظیفه این کارمندان به خطر انداختن خود است. حالا شما تصور کنید در چنین پستی استخدام شده اید. هر لحظه باید خود را به خطر بیاندازید زیرا هیچ وسیله دفاعی یا امنیتی ندارید و هر آن ممکن است کسی (جیب پرداز ) شما را بزند!


لیستی که ملاحظه می فرمایید شامل تعدادی از لغت انگلیسی است. تلفظ این لغات دقیقا مثل تلفظ لغات فارسی است.

مثال : carکه در انگلیسی به معنی اتومبیل است (کار) تلفظ می شود. اگر بین ( car) و( کار) ،ارتباط خنده دار ایجاد کنیم هم یک لطیفه ساخته ایم و هم لغت یاد می گیریم. ما، این ارتباط را برای بعضی از این لغات ساخته ایم. فقط کافیست شما یک تصویر از این ارتباط در ذهنتان بسازید تا معنی آنرا در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید. این فعالیت هم فال است و هم تماشا! زیرا علاوه بر تفریح و سرگرمی ، لغت هم یاد می گیرید.(ساختن تصویرذهنی دارای مشخصات خاصی است که در هنگام ارایه بعضی از لغات، این مشخصات را بیان خواهیم کرد.)



غنچه bud مکر و حیله ruse

هلو peach وزوزکردن(زنگ زدن) buzz

قطب pole التماس کردن cadge

صدای گوسفند bleat زنگ زدن(فلز) rust

عسل honey نخ نما(لباس کهنه) shabby

ظهر noon قبرستان cemetery جوراب sock

پنجه(حیوان) paw

صحبت کردن talk گل mud

غمگین sad بی ادب rude

بره lamb گناه sin

بیکار- رایگان free کمک aid

احساس کردن feel گنگ،لال dumb

لوبیا bean بزرگ،جادار roomy

غرور pride شنزار dune

یونان Greece شرق east

کرایه fare



وقتی باد می وزد ، غنچه ها به سمت شما می آیند.

قانون: خودتان در تصویر حضور داشته باشید.


یک هلو که به شکل پیچ است در دست گرفته اید و می خواهید با آچار آن را باز کنید و بخورید.

قانون: برای ساختن تصویر ذهنی از تمام حواس خود (مثلا در این تصویر از حس لامسه ) کمک بگیرید.

(واقعا هلویی را که به شکل پیچ است در دست خود احساس کنید.)

روی یک پل که از قطب شمال به قطب جنوب کشیده شده دارید حرکت می کنید.

قانون: تصویر ذهنی باید غیر طبیعی و جذاب باشد.


یک گوسفند به آژانس مسافرتی مراجعه کرده و با بع بع کردن به مسئول فروش بلیطمی فهماند که می خواهد بلیط بخرد!

قانون: تصویر ذهنی باید حرکت داشته باشد.

( گوسفند را تصور کنید که در صف آهسته آهسته حرکت می کند و به گیشه فروش بلیط نزدیک می شود.)

پدری دخترش را صدا میزند: هانی! هانی! عسل بده بابا!

قانون: استفاده از رنگهای غیر واقعی . مثلا در این تصویر رنگ هانی زرد مایل به قرمز و رنگ عسل آبی راه راه است و مزه عسل هم خیلی ترش است.

شما دارید کار می کنید. بعد از مدتی احساس خستگی می کنید. بلافاصله می گویید: نون! ناگهانظهر می شود و دست از کار می کشید.

قانون: استفاده از اصل ( بجای ) : بجای اینکه بگویید : ظهر، می گویید: نون!


بجای جوراب، ساک پوشیده اید.

قانون : استفاده از (اصل بجای)



شما در داخل یک تاکستان دارید قدم می زنید. ناگهان درخت تاک شروع می کند با شما صحبت کردن!

قانون: انیمیشن. (درخت تاک را به صحبت کردن وادار کنید!)


شما روبروی یک سد بسیار بسیار بزرگ و پهناور ایستاده اید. این سد غمگین است و دارد اشک می ریزد. شما هم دارید اشکهایش را پاک می کنید و سعی دارید حالت غمگین بودن را از چهره سد بزدایید.

قانون : تصویر ذهنی باید مبالغه آمیز باشد.(خیلی خیلی بزرگ- خیلی خیلی زیاد...)

تصویری از یک بره با پشمهای سفید و سیاه و آبی و زرشکی که نهارش را خورده و هم اکنون درحال لم دادن به پشتی است!


هر زمان که بیکار می شوید به آرایشگاه مراجعه می کنید و بطور رایگان موهایتان را فری می کنید.


احساس می کنید دست در دست یک فیل در کنار ساحل دریا قدم می زنید و از این نوعاحساس کردن لذت می برید.


بجای مستر بین ، یک لوبیا دارد نقش بازی می کند .

قانون : تصویر ذهنی را عوض نکنید.

اگر نتوانستید به هر دلیل تصویر را کاملا با چشم ذهن ببینید، دوباره همان تصویر را بسازید نه یک تصویر جدید.

اتومبیل پراید شما بدلیل غرور بیش از حد نقص فنی پیدا کرده. بنابراین از آن پیاده شده، بر غرور خود که به شکل یک وسیله نقلیه عجیب و غریب است سوار شده اید و اتومبیل پراید را یدک می کشید.

قانون : تصویر ذهنی را با چشم ذهن بطور واضح و شفاف ببینید ولی زیاد آن را در ذهن نگه ندارید.


برای تهیه گریس باید به یونان بروید.


توی هواپیما نشسته اید. بعد از اینکه هواپیما پرواز کرد، خلبان اعلام می کند: مسافران گرامی

کرایه خود را آماده کنید.البته اگر موهایتان را فر بزنید، لازم نیست کرایه پرداخت کنید.و شما فورا شروع می کنید به فر زدن موهایتان.


مشعل، چراغ قوه torch =
Torch بر وزن ترش : وقتی می گویید " ترش " ناگهان بزاقتان مشعل و چراغ قوه ترشح می کند.

منظره view =
view بر وزن : v u و یا : we you : پشت پنجره اتاقتان ایستاده اید. روبروی شما هیچ منظره ای نیست. ناگهان میلیونها v و u با رنگها و اندازه های مختلف ظاهر می شوند و در فضای روبروی پنجره بالا و پایین می روند.

تقلب کردن cheat =
شما روی پارچه " چیت " تقلب نوشته اید و سر جلسه امتحان با خیال راحت مشغول تقلب کردن هستید. کسی هم مزاحمتان نمی شود زیرا اگر پارچه "چیت" همراه داشته باشید از نظر قانونی هیچ منعی برای تقلب کردن نخواهید داشت.

غم - اندوه grief =
تلفظ این کلمه " گریف " می باشد. در لهجه مشهدی کسی که غم و اندوه داشته باشد اگر علت را از او سوال کنید خواهد گفت : فلانی حال مورو گرفت ( فلانی حال منو گرفت!)

قطب Pole =
از قطب شمال به قطب جنوب هزاران " پل " زده اند. صدها پل برای وسایط نقلیه و صدها پل برای عابرین پیاده . و تمام کشورها از این پلها برای عبور و مرور استفاده می کنند.


تاریخ ارسال: جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ب.ظ | نویسنده: kowsar | چاپ مطلب

یک تکنیک جالب

یک تکنیک جالبیکی از مشکلاتی که بسیاری از زبان آموزان با آن روبرو هستند این است که وقتی می خواهند انگلیسی صحبت کنند نمی توانند کلمات را به خاطر بیاورند. شاید یک علت آن این باشد که آنها کلمات را به معنای واقعی یاد نگرفته اند . تکنیکی که می خواهیم خدمتتان معرفی کنیم تا حد زیادی این مشکل را بر طرف می کند.(البته این تکنیک قبلا به زبان انگلیسی عرضه شده).

برای اعداد 1 تا 10 کلماتی انتخاب می کنیم که از نظر تلفظ مشابه باشند . سپس کلمه مربوط به هر عدد را حفظ می کنیم. توجه داشته باشید که این کمات ثابت هستند و نباید آنها را عوض کنیم. مرحله بعد این است که 10 لغت را در مقابل این 10 عدد می نویسیم وبین آنها یک ارتباط جالب و خنده دار برقرار می کنیم.

ابتدا سعی کنید کلمه مربوط به هر عدد را به خاطر بسپارید:





1 = gun تفنگ

2 = zoo باغ وحش

3 = tree درخت

4 = Ford (اتومبیل) فورد

5 = hive کندو

6 = ex (قرص) اکس!

7 = servant خدمتکار

8 = bait طعمه (ماهیگیری)

9 = mine مین

10 = den لانه (حیوانات وحشی)



حالا فرض کنید می خواهید 10 لغت را یاد بگیرید. این ده لغت را در مقابل شماره ها بنویسید و بین آنها یک ارتباط ایجاد کنید. اگر از نظر دانش زبانی در سطوح متوسط باشید می توانید این فعالیت را به انگلیسی انجام دهید که در این صورت هم به درک واژگانی خود کمک خواهید کرد و هم به پیشرفت مکالمه.

مثال : می خواهیم کلمه custom (رسم) را یاد بگیریم. اگر این کلمه را در مقابل شماره 1 بنویسیم پس باید یک ارتباط بین gun و custom برقرار کنیم. بعنوان مثال می گوییم: هرگاه بخواهیم در مورد (رسم = custom) در یک سرزمین سخن بگوییم بجای کلمه (رسم) از کلمه (gun) استفاده می کنیم. مثلا می گوییم در شهر ما gun(رسم) جالبی داریم.

ویا هر وقت بخواهیم custom را بجا بیاوریم باید با خود gun حمل کنیم.

البته می توان هزاران ارتباط دیگر ایجاد کرد ولی نکته مهم در تمام این ارتباطات این است که باید یک تصویر ذهنی کاملا واضح ایجاد کنید تا هم مهارت تصویرسازی را در خود تقویت کنید و هم لغت مربوطه را به حافظه بلند مدت بسپارید. اگر واقعا از رابطه دو کلمه gun و custom یک تصویر واضح ذهنی قوی و شفاف ایجاد کرده باشید، شنیدن یا دیدن هر یک از این دو کلمه شما را بیاد کلمه دیگر خواهد انداخت و هرگز معنی کلمه را فراموش نخواهید کرد. حالا فرض کنید لغت custom کلمه دوم لیست است. در این صورت بین کلمه شماره 2 یعنی zoo و custom ارتباط برقرار خواهید کرد. مثلا: رسم باغ وحش! یا بعضی از مردم رسمها را در باغ وحش بجا می آورند! شما می توانید این ارتباط را آنطور که به ذهن خودتان می رسد گسترش دهید. هر چه بیشتر در این زمینه بکوشید بهتر و بیشتر نتیجه خواهید گرفت. حالا سعی کنید بین کلمه custom و شماره های دیگر هم ارتباط برقرار کنید. خواهید دید که هر چه پیشتر می روید کار ساده تر و فعالیت لذت بخش تر می شود.

این نوع فعالیت اعتماد به نفس افرادی را که در سطوح مقدماتی هستند بشدت افزایش می دهد . برای کسانی هم که در سطوح بالاتر قرار دارند به پیشرفت مکالمه کمک می کند.

حالا فرض کنید می خواهید لیستی شامل 10 لغت یاد بگیرید. سعی کنید به انگلیسی یا فارسی بین آنها ارتباط برقرار کنید.(عنایت داشته باشید که ممکن است معنی بعضی از آنها را بدانید. این مهم نیست. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که بتوانید ارتباط برقرار کنید و تصویر ذهنی بسازید . بیاد داشته باشید که اگرچه با این روش واقعا معنی لغات را به راحتی یاد می گیرید ولی هدف اولیه ما تمرین تصویرسازی ذهنی است و نه صرفا یاد گیری لغات.

حالا می خواهیم 10 لغت را به صورتی که گفته شد یاد بگیریم. این لغات عبارتند از:



1) aid = کمک

2) vital = حیاتی، مهم

3) musty = کپک زده

4) avid = مشتاق

5) debilitate = ناتوان کردن، ضعیف کردن

6) noodle = رشته فرنگی

7) launch = پرتاب کردن(موشک...)

8) sibling = برادر یا خواهر

9) famine = قحطی، خشکسالی

10) belly = شکم



سعی کنید به فارسی یا انگلیسی بین کلمات کلید که قبلا حفظ کرده اید و لغات فوق ارتباط برقرار کنید و معنی آنها را بیاموزید.

تاریخ ارسال: جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:18 ب.ظ | نویسنده: kowsar | چاپ مطلب
( تعداد کل: 19 )
<<   1     2      3      4   >>
صفحات