تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

تقویت حافظه کوانتومی

یادسپاری سریع، یادگیری دائمی، یادآوری برق آسا

کاربرد تکنیک های یادیار برای به یادسپاری دروس کنکور

 

 

1 )  درس ادبیات فارسی ( ضریب 4 )

 

 

الف ) تکنیک های رتبه های  تک رقمی در بحث تاریخ  ادبیات  (  که معمولاً

3 تا 4 سوال  از آن  در کنکور می آید )

 .

1 ـ آثار جامی کدامند  ؟ با شنیدن جامی یاد  جام آب می افتیم.  برای

خوردن جامِ  آب، آن را به گوشمان  نزدیک  می کنیم یا به سرمان  یا

بدهنمان  ؟ مسلماً بدهن

بدهن :

ب : بهارستان

د :  دیوان اشعار

ه :  هفت  ازرنگ

ن :  نفحات  الانس

(جالب این است که آثار جامی، یکی از سوالات درس فارسی در کنکور سال

گذشته(89-88) رشته ریاضی و فیزیک بود.

 

 

2 ـ آثار  دکتر یوسفی کدامند  ؟ برای رمز کردن  آثار دکتر یوسفی  ، می

توانیم  بگوییم دکتر یوسفی  ، تو دیگه بزرگ شده‌ای آنقدر چت نکن  ، چَت

بَدِه  برو رو کاغذ بنویس :

چَت بَدِ  ـ     کاغذ

چ : چشمه های روشن

ت :  تصحیح بوستان و گلستان

ب :  برگ هایی در آغوش با

د :  دیداری با اهل قلم

 کاغذ : کاغذ زرد

 

 

3 ـ  آثار خواجه عبدالله انصاری کدامند ؟ خواجه عبداله انصاری تو عارفی،

برو سر مزار ِ قلندر، گریه کن  :

مزارِ قلندر ـ  کن

م : مناجات نامه

ز :  زاد العارفین

ا : الهی نامه

ر :  رساله دل و جان

قلندر: قلندر نامه

ک :  کنزالسالکین

ن : نصایح

 

 

آرایه های ادبی :

تکنیک های رتبه های تک رقمی در آرایه های ادبی (  با تعداد  سوال  3 تا 4

عدد  در کنکور )

یادگیری آرایه بیان در 1 دقیقه ،که با  آن  قادرید  تمام تست های این بحث

را در کنکور بزنید .

 

 

آرایه  بیان

1: مجاز:  جزء ( چه جزء از کل—چه کل از جزء)

2 : استعاره  : مثل

3 : کنایه : خود خودش

 

 

مثالها :

 

 

مثال 1: "که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را "

حل:آیا حضرت علی (ع) واقعاً به گدا نگین  را  و یا انگشترش را داد ؟

جواب: انگشترش را داد.

چون نگین، جزئی ازانگشتر است: پس مجاز است.

 

 

 مثال 2: "لیوان  را سر کشید".   -----حل: آیا او کل لیوان راداخل حلقومش

برد ؟ نه آب را  برد.

چون آب جزئی از لیوان است: پس مجاز است.

 

 

مثال 3 : "در مقابل  جمله دشمن، ایران برخاست."

حل:آیا کشور ایران با  کل اجزایش در مقابل  دشمن برخاست،  یا مردم ایران

که  جزئی از کشور  ایران است  در مقابل  دشمن برخاست.

چون مردم ایران  جزئی از کشور ایران است: پس مجاز است.

 

 

مثال 4: "عَلَم کرد شمشیر آن اژدها را"

 حل: آیا واقعاً اژدهایی با شمشیر در جبهه  می جنگید یا پهلوانی مثل

اژدها، در جبهه  می جنگید؟

چون پهلوانی مثل  اژدها، در جبهه می جنگید.: پس استعاره است.

 

 

مثال 5:  "شیری در جبهه می جنگید."

حل: آیا واقعاً  شیری در جبهه می جنگید  یا رزمنده ای مثل شیر در جبهه می جنگید؟

چون رزمنده ای مثل  شیر، در جبهه می جنگید.: پس استعاره است.

 

 

مثال 6 :" حبیب خدای جهان  آفرین"

حل: منظور از حبیب خدای جهان آفرین، پیامبر اکرم  (ص)  می باشد.

آیا پیامبر اکرم (ص)  جزئی از حبیب خداست، یا مثل حبیب خداست، یا  خودِ

خودِ حبیب خداست؟

چون پیامبر اکرم (ص)  خود ِخودِ حبیب خداست، پس کنایه است.

 

 

•       حال با استفاده  از تکنیک های  گفته  شده  ، تست کنکور 88 را می توانیم

 در عرض 5 ثانیه  بزنیم  .

( تست کنکور سراسری 88 رشته ریاضی )  کدام گروه  آرایه های ادبی در بیت

زیر به  کار رفته  است  ؟

صبا ای کاش می گفتی بدان  آهوی مشکین  مو       که بعد از رام  گردیدن

خطا کاری است رم کردن

1 ـ  مجاز ـ تشبیه  تناقض                        2 ـ  تشخیص ، کنایه  ، استعاره

3 ـ تشخیص ، مراعات نظیر ، مجاز              4 ـ مراعات  نشیر ـ کنایه  ـ تشبیه

 

 

جواب :  آیا ما از باد صبا می خواهیم که  واقعاً  با آهوی مشکین  مو صحبت

 کند  یا با انسان ( معشوقی )  که  در زیبایی  ( "مثل" ، "جزئی از" ،

"خودِ خودِ  )  آهو است  صحبت کند ؟

مسلماً با انسان  ( معشوقی )  که در زیبایی "مثل"  آهو است. پس  "استعاره" است.

 تنها گزینه  که دارای آرایه "استعاره" می باشد، گزینه 2 می باشد. پس

گزینه 2 صحیح  است  .

 

 

 

 

تکنیکهای رتبه های  تک رقمی  مربوط به  بحث های قرابت معنایی ( معمولاً

با 7  تا 8  سوال  در کنکور)  املاء ، لغت  ، دیکته  و ... ( معمولاً با

5 تا 6  سوال در کنکور ) نیز به همین راحتی است.


 

2 ) درس دین و زندگی ( ضریب 3 )

 

 

همانطوری  که می دانید  چند سالی است  با  عوض شدن  کتابهای دین  و زندگی

، درصد  بالا زدن   در این درس  بسیار مشکل شده است  ولی بسیاری  از دانش

آموزان با دانستن تکنیک های ساده و جالب زیر، این درس را  به راحتی  در

کنکور 100 % زده اند  .

 

 

نمونه ای از  تکنیک های رمز گردانی  در این درس:

 

1 ـ تست کنکور:  امام  یازدهم، چند سال  در زندان بوده اند ؟

همانطوری که می دانیم :  امام  یازدهم ، امام حسن عسکری (ع)  است و

همانطوری که  مشاهده  می کنیم  ، در حرف "ع" کلمه  "عسکری" ؛ عدد 6 را

ملاحظه  می کنیم  پس این امام بزرگوار،  6 سال  در زندان  بوده اند .

 

 

2 ـ تست کنکور: یکی از مهمترین شاگردان امام نهم  چه کسی بوده و چند جلد

کتا ب  نوشته است؟

جالب است  که بدانید  اکثر داوطلبان   نام  امام  نهم و دهم  را با هم

قاطی می کند ـ امام نهم  ، امام جواد ( ع )  هستند  .

همانطور که می

بینید در کلمه  "جواد"  حرف « و »  مثل عدد 9  ظاهر شده  پس امام  9-ام،

 امام جواد ( ع )  هستند که داخلش  عدد  9 هستش  و ایشان   در 9 سالگی

امام شدند. حال یکی از مهم ترین شاگردان امام نهم،  علی ابن مهزیار

اهوازی  می باشد  که در کلمه اهوازی  حرف « و »  مثل عدد 9  ظاهر شده  که

چون  هوای اهواز هم معمولاً گرم است و متوسط 30  درجه بالای  صفر است

ایشان 30 جلد  کتاب نوشته اند .

 

 

3 ـ اخیراً سوالاتی  که از آیات و احادیث می آیند، بیش از 50 % سوالات

این درس را به خود  اختصاص  داده است که یکی از مشکلات داوطلبان تعداد

زیاد احادیث  از هر کدام  از امامان است  ولی ما می توانیم  همه  آنها را

بصورتی  زیبا ، رمز گردانی کنیم 

. مثلا جالب است  بدانیم  که تمام

احادیثی  که داخل  آن  کلمه "حجت"  است  از امام علی ( ع )  است  .

طریقه حفظ کردن :  چون ما در اذان  و اقامه می گوییم: "اشهد ان  علی حجت

الله" پس به راحتی می توانیم  به ذهن بسپاریم  که هرچه حدیث شامل کلمه

حجت است  ازامام  علی ( ع )  است. البته به غیر از یک حدیث که از امام

هفتم  ( ع )  ( که هـ دارد )  به هشام  بن ملک  ( که  هـ ـدارد )

فرمودند : حجت ( که ح دارد )  بر روی زمین، دو نوع است ، باطنی و ظاهری.

 

پس به راحتی با این شیوه رمز گردانی  در وقت  خود صرفه جویی  بالایی کرده

و بواسطه کمک شدیدی  که به حافظه خود می کنید، ترس شما از فراموش کردن

مطالب از بین رفته و استرس و اضطراب شما از بین خواهد رفت. این است روش

عملی از بین بردن استرس و اضطراب. 


 

همانطور که می دانید این درس ، بدلیل   انحراف  معیار  بالایی که در

کنکور  دارد و چون اکثر  داوطلبان  این درس  را در کنکور  با درصد

پائینی می زنند ، این درس را به  درس رتبه  سازی در کنکور  تبدیل کرده

است. بطوری که اگر داوطلبی  این  درس را  در کنکور بالا  بزند، رتبه اش

از سایر داوطلبان بسیار بهتر می شود.

نمونه هایی از تکنیک های 100 % زدن عربی

روش حل تست های  ترجمه  و تعریب از طریق  حذف گزینه  می باشد  .

 

 

( سراسری  88 تجربی )   : « قد  اثبتت  الاکتشافات الحدیثه  ان  کلا من

الاوان  یختفی  فی  اعماق  البحر، یسبب جزاء من  ظلمته»

1 )  کشفیات  تازه  ثبت  کرده اند  که همه رنگ های پنهان ، علتی برای

تاریکی  در اعماق دریاها  میباشند .

2 )  در کشف های تازه  ثابت شده است  که  هر رنگ منفی در عمق دریا ، سبب

قسمتی از تاریکی آن می شود .

3 )  اکتشافات  جدید  ثابت  کرده است  که هر یک  از  رنگ ها که در اعماق

دریا  پنهان می گردد ، قسمتی  از تاریکی آن را  سبب می شود..

4 )   در اکتشافات  جدید  ثابت شده است  که همه رنگ ها  که در اعماق دریا

مخفی شده است  باعث جزئی از ظلمت  دریا  می گردند.

جواب : از آخر سوال شروع  می کنیم ، کلمه   "ظلمته  : تاریکی آن "  که

باعث رد گزینه  1 و 4 می شود  و سپس کلمه  « اعماق البحر : اعماق دریا »

که بین گزینه  2 و 3 ، گزینه  2 رد می شود،  پس گزینه  3 صحیح  می باشد.

.

 

 

« سراسری 88 ریاضی  » کنت  اعرف کاتباً  قد کتب اکثر مقالاته  فی صحف مدینتنا »

1 )  من نویسنده ای را شناختم که اکثر مقاله های  او در  روزنامه ی شهر

ما به چاپ  رسیده بود.

2 )  نویسنده ای را می شناختم که بیشتر  مقالات  خود را  در روزنامه های

شهرمان نوشته بود.

3 )  به نویسنده ی  معرفی  شدم که اکثر مقاله هایش در روزنامه ی شهرمان

به چاپ  رسیده بود.

4 ) با نویسنده ای آشنا  شدم  که بیشتر مقالات  خویش را  در روزنامه  های

شهرمان  نوشت.

 

 

جواب :  از آخرسوال  شروع  می کنیم  « مدینتنا : شهر مان » پس گزنیه 1 و

4  رد می شود  و سپس کلمه "صحف مدینتا : روزنامه های شهرمان"  ، پس گزینه

 3  نیز رد می شود، بنابراین گزینه صحیح  2 میباشد  .

 

 


 

4 ) درس زبان انگلیسی

 

 

این درس نیز مانند درس عربی ، انحراف معیار بالایی دارد  پس این درس  نیز

جزو  دروس رتبه  ساز می باشد  همانطور که  می دانید بیش از 60 % سوالات

زبان  بطور مستقیم یا غیر مستقیم  از لغات زبان می آید  . برای حفظ این

لغات کافی است  آنها  را به روش  تصویر سازی حفظ کنید .

 

 

الف ) نمونه ای از تکنیک های به خاطر سپردن  سریع لغات زبان

 

 

1 ـ poor = ؟ ـ با شنیدن کلمه  Poor ، یاد کلمه  « پوره سیب زمینی» می

افتیم، پوره سیب زمینی را چه کسی  می خورد ؟--  آدم فقیر ---- پس poor =

فقیر .

 

 

2 ـ rich  = ؟ ـ با شنیدن کلمه rich، یاد کلمه  « Richard (ریچارد) »می

افتیم،  که می گوییم  ریچارد  آدم  ثروتمندی بود------- پس rich  =

ثروتمند

 

 

3 ـ pull  = ؟ ـ با شنیدن  کلمه pull ، یاد کلمه « پول» در فارسی می

افتیم  و چون  همه  پول را دوست  دارند  و پول را به سمت خودشان  می کشند

 پس pull = کشیدن  و متضاد آن push = هل دادن  است  .

 

4 ـ run = ؟ با شنیدن  run یاد  « ران پا »  می افتیم  ، با  ران پا چه

می کنیم ؟ می دویم  پس run = دویدن .

 

 

ب ـ  نمونه ای از تکنیک های به خاطر سپاری  سریع  گرامر زبان

 

 

برای به خاطر سپاری سریع  و همیشگی گرامر زبان  انگلیسی هم تکنیکهای

جالبی  وجود دارد. مثلاً یک سری فعل در انگلیسی  داریم که بعد از  آنها

ing"  + فعل" می آید  و  یک سری  فعلها  داریم که بعداز آن  "فعل + to "

می آید که معمولاً بدلیل  زیاد  بودن این فعلها ، آنها را با هم قاطی می

کنیم. کافی است  ما فعل هایی که بعد از آن  ing" + فعل"  میآید را حفظ

کنیم، پس  به غیر از اینها، فعل هایی هستند که بعد آنها " فعل + to"  می

آید .

 

 

 فعل هایی که بعد از آن  "ing + فعل"  می آید .

 

 

ALI فرمود : stop enjoy

 (یعنی حضرت علی (ع) فرمود: لذت نامشروع(enjoy) متوقف (stop))

کلمه ALI  شامل:

Admit: A

L :  Like

I : Interest

کلمه "فرمود" شامل:

ف (F) : Finish

ر(R) :Rely

م(M) : Make

و:..........................

 

 

د(D) : Delay و  Deny

و در نهایت خود فعلهای "Stop"  و "Enjoy"

پس بطور خلاصه فعل هایی که بعد از آن  "ing + فعل"  می آید عبارتند از .

 Admitو Like و Interest و Finish و Rely و  MakeوDelay وDeny وStop  و Enjoy

 

 

5 ) درس شیمی  :

 

 

 برای  به خاطر سپردن مطالب حفظی درس شیمی  نیز تکنیک های  جالبی  وجود

دارد  مثلاً برای حفظ عناصر گروه اول  جدول  تناوبی  عناصر که عبارتند از

: H , Li ,Na ,K ,Rb ,Cs ,Fr می باشد:  می توانیم  بگوییم

.

               هِلینا که  رُب  ساز فرانسه است.

               هِلینا(H , Li ,Na)   که (K)  رُب(Rb)  ساز(Cs)  فرانسه(Fr) است